اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و Z4

این نسل جدید ب‌ام‌و Z4 است و سازنده ادعا می‌کند Z4 جذابیت هوشمندانه‌ای برای راننده خواهد داشت. گفته‌ی ب‌ام‌و درست است: برخلاف نسل پیشین، این خودرو تلاش‌هایی برای شکست پورشه 718 باکستر S خواهد داشت. البته Z4 کار آسانی در پیش ندارد چراکه این کلاس پر از رقبای قدرتمند است. اگرچه ب‌ام‌و، پورشه را به عنوان سنگ محک در نظر گرفته اما رانندگان حرفه‌ای‌تر می‌توانند نگاهی هم به آلپاین A110 به سقف ثابت بیندازند. اگر هم خودرویی روباز را ترجیح می‌دهید آئودی TT رودستر یک گزینه‌ی قابل دیگر است.

اما در این تست ب‌ام‌و Z4 M40i فول را تست کرده‌ایم که قیمت آن از حدود 49 هزار پوند شروع می‌شود و از این نظر بیشتر قیمت مشابه باکستر استاندارد دارد تا نسخه فول‌تر S. یک پله پایین‌تر از Z4 M40i نسخه‌ی sDrive20i با قیمت 36990 پوند و sDrive30i با قیمت 40690 پوند قرار می‌گیرد. همه‌ی این خودروها از نوع دیفرانسیل عقب بوده و با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند هرچند مدل پایه در آینده با گیربکس 6 سرعته دستی هم قابل انتخاب خواهد بود.

واضح است که مدل‌های کم‌توان‌تر هزینه‌های کمتری هم خواهند داشت. دو خودروی 20i و 30i که از پیشرانه 2 لیتری بنزینی استفاده می‌کنند بنا به گفته‌ی BMW مصرف سوخت 6.1 لیتری و آلایندگی 139 گرمی دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر دارند. البته قدرت بیشتر مدل M40i به معنی مصرف سوخت بیشتر است هرچند مصرف سوخت ادعایی 7.4 لیتری آن تقریباً مشابه با پورشه باکستر S است. نسل جدید ب‌ام‌و Z4 با نسل جدید تویوتا سوپرا تکامل یافته است بنابراین برخی قطعات مشترک بین آن‌ها به چشم می‌خورد. از جمله این موارد می‌توان به گیربکس ساخت ZF و پیشرانه ساخت ب‌ام‌و اشاره کرد.

شاسی Z4 کاملاً جدید است. در سیستم تعلیق این خودرو از آلومینیوم کمک‌های بسیاری گرفته شده است. نسخه M40i به صورت استاندارد از دامپرهای تطبیقی برخوردار بوده و یک دیفرانسیل الکترونیکی نیز در سر پیچ‌ها کشش موردنیاز را تأمین خواهد کرد. فاصله‌ی 2470 میلی‌متری بین محورها نیز 25 میلی‌متر کوتاه‌تر از نسل قبل و 5 میلی‌متر کمتر از باکستر می‌باشد.

همان‌گونه که از محصولات ب‌ام‌و انتظار می‌رود، Z4 توازن وزن عالی 50/50 را داشته و مرکز ثقل آن بسیار پایین‌تر از قبل است. یکی از دلایل مرکز ثقل پایین به سقف مربوط است که بجای نمونه‌ای فلزی نسل پیشین از نمونه‌ی سبک‌تر پارچه‌ای استفاده شده است. این سقف در 10 ثانیه و تا سرعت 50 کیلومتر در ساعت باز و بسته می‌شود. همچنین استفاده از این سقف باعث شده فضای بار با 50 درصد افزایش به 281 لیتر برسد.

البته تنها سقف نیست که سریع عمل می‌کند. Z4 M40i از همان پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی بکار رفته در M240i استفاده می‌کند. Z4 با این پیشرانه شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.4 ثانیه‌ای داشته که مشابه عملکرد پورشه باکستر S است؛ اما آن چیزی که در پورشه وجود نداشت و ب‌ام‌و آن را ارائه می‌کند صدای جذاب پیشرانه 6 سیلندر است. گیربکس Z4 نیز بسیار خوب بوده و تعویض‌های نرم و سریعی دارد. البته آن حالت درگیری و هیجان گیربکس 6 سرعته دستی پورشه در رقیب باواریایی وجود ندارد.

این احساس عدم درگیر بودن در فرایند راندن خودرو در جاده نیز مشهود است. شاسی Z4 نیز همانند گیربکس عالی عمل می‌کند و با ورود به یک پیچ تند شاهد دوری دماغه از بیش فرمانی خواهید بود. البته ب‌ام‌و در مقایسه با استانداردهای فوق‌العاده بالای پورشه در دو زمینه کم می‌آورد. اولین آن‌ها فرمان است که اگرچه دقیق بوده اما کمی بی‌احساس عمل کرده و بنابراین شما بازخوردی واقعی از آنچه در زیر خودرو می‌گذرد به دست نخواهید آورد.

دومین مشکل هم ‌وزن است. Z4 خودرویی با 1535 کیلوگرم وزن است که 150 کیلوگرم بیشتر از باکستر S مجهز به گیربکس PDK می‌باشد. آلپاین A110 تنها 1080 کیلوگرم وزن دارد بنابراین نمی‌توان این اختلاف وزن را نادیده گرفت. همین موضوع شما را به فکر می‌اندازد که اگر Z4 کمی سبک‌تر بود چه عملکرد فوق‌العاده‌ای به نمایش می‌گذاشت.

اگرچه انتقادات از سواری Z4 عمدتاً به خاطر رقبای بسیار خوب آن است اما مشکلات موجود در کابین پررنگ‌تر هستند. اول به نقاط قوت کابین اشاره می‌کنیم: کیفیت ساخت کابین بی‌نقص بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی هم عالی است. صندلی‌ها نیز در سفرهای طولانی راحت بوده و در مسیرهای پر پیچ و خم حمایت خوبی از بدن به عمل می‌آورند. اما مشکل اصلی کابین به طراحی آن بازمی‌گردد. زیبایی یک امر شخصی است اما طراحی داشبورد تقریباً با سری 3 جدید در یک راستا بوده و اگر این کابین در یک سدان 4 درب زیبا به نظر می‌رسد اما بهتر بود Z4 داشبوردی هیجان‌انگیزتر داشت. در رقبایی همچون باکستر، TT و حتی فورد موستانگ حس هیجان و حضور در خودرویی اسپورت تر به شما دست خواهد داد.

در شک و تردید نمانید! جدیدترین نسل ب‌ام‌و Z4 از نظر دینامیک چند قدم جلوتر از نسل پیشین است. کیفیت ساخت این خودرو و البته تجهیزات بکار رفته در آن نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند اما این خودرو در برابر رقبای بسیار قدرتمند خیلی کار راحتی در پیش ندارد. Z4 به اندازه‌ی پورشه 718 باکستر و آلپاین A110 سبک و هیجان‌انگیز نیست و فاقد هیجان و احساس یک خودروی اسپورت در این کلاس می‌باشد.

مشخصات ب‌ام‌و Z4 M40i

* قیمت: 49050 پوند
* پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربو
* قدرت/گشتاور: 335 اسب بخار/500 نیوتون متر
* گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
* شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.6 ثانیه
* حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
* مصرف سوخت: 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر
* موعد عرضه: مارس 2019

همچنین ببینید

زورآزمایی ژرمن‌های لوکس: ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو

اگر مالک یک سوپرکار جذاب بوده و می‌خواهید برای زمستان آن را در گاراژ گذاشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد بی ام و