ایکس5 نخستین کراس اوور بامو محسوب میشود که از زمان عرضه تاکنون به یکی از محبوبترین محصولات این شرکت تبدیل شده است. نسل سوم این خودرو می تواند پاسخگوی سلایق گوناگون باشد، به طوری که از نسخه بنزینی گرفته تا انواع پلاگین-هیبرید، دیزلی و مدل پرقدرت X5 M در میان طیف گستردهی اعضای خانواده ایکس5 قابل مشاهده است. در اینجا ما به بررسی نمونه دیزلی XDrive35d خواهیم پرداخت.
قوای محرکه این خودرو به وسیله یک پیشرانه شش سیلندر خطی توربودیزل به حجم سه لیتر تامین میشود. توان خروجی پیشرانه مذکور معادل ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور آن برابر 560 نیوتنمتر است. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز مأمور انتقال نیروی پیشرانه به سمت چرخها شده است. میزان مصرف سوخت این خودرو در شهر و بزرگراه به ترتیب معادل 10.2 و 8.1 لیتربرصدکیلومتر اعلام شده است که در عمل، ما به ارقام کمتر از این نیز دست یافتیم. حجم مخزن سوخت این خودرو برابر 85 لیتر است که امکان مسافرت حدود 965 کیلومتری را با یک مرتبه سوختگیری فراهم می سازد. از نظر مصرف سوخت XDrive35d دومین محصول مقرونبهصرفه خانواده ایکس5 پس از مدل XDrive 40e پلاگین هیبرید به شمار میرود.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این اتومبیل برابر ۶ ثانیه و نتایج آزمون یکچهارم مایل معادل ۱۴.۶ ثانیه با سرعت 147 کیلومتربرساعت است. بر طبق اظهارات کارشناسان ما پیشرانه این خودرو از مقدار قابل توجهی توربو-لگ رنج میبرد اما عملکرد جعبه دنده به ویژه در حالت اسپرت تا حد زیادی این نقیصه را جبران مینماید. همچنین فاصله توقف خودرو پس از ترمزگیری در سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برابر 38.1 متر است. عملکرد سیستم ترمز ABS چندان شایسته نبوده و ایراداتی به آن وارد است.
ایکس5 مورد نظر موفق شد مسیر 8-شکل را در 27 ثانیه به پایان رسانده و متوسط 0.64جی را به ثبت برساند. همچنین میزان شتاب جانبی خودرو در Skidpad برابر 0.84g است. لازم به ذکر است که در آزمایشات فوق مقداری کمفرمانی و بادل-رول در حین عبور از پیچ مشاهده شد.
رانندگی با ایکس5 در در سطح جاده تجربه خوشایندی محسوب میشود. پیشرانه از قدرت کافی برخوردار بوده و تعویض دندهها در گیربکس 8 سرعته ساخت ZF به نرمی و با سرعت صورت میگیرد. تعامل گیربکس با پیشرانه موجب میشود تا این خودرو به راحتی سرعت بگیرد. حس ناشی از پدال ترمز چندان اطمینان بخش نیست، به نحوی که انگار نیروی کافی برای توقف خودرو وجود ندارد، در حالی که این طور نیست. سیستم استاپ/استارت هم چندان وا به میل ما نبوده است که البته میتوان آن را خاموش نمود.
ایکس5 به نسبت ابعادش، از هندلینگ مناسبی برخوردار است. عملکرد سیستم فرمان آنطور که باید دقیق نیست و حس خوبی را به دستان راننده منتقل نمینماید به طوری که در جادههای باریک، بزرگی ابعاد خودرو کاملا حس خواهد شد. آسایش سواری به ویژه در حالت کامفورت بسیار عالی بوده و ناهمواریهای سطح جاده به وسیله سیستم تعلیق مجهز به سامانه کنترل دینامیکی کمکفنرها جذب میشود. حالت اسپرت نیز کمکفنرها را سفتتر نموده اما هنوز هم سواری تقریبا نرمی را از این خودرو در وضعیت اسپرت شاهد خواهیم بود. همچنین لاستیکهای ران-فلت استاندارد نیز مقداری نویز ایجاد مینمایند.
در داخل کابین از متریال با کیفیت و پلاستیک های نرم در داشبورد بهره گرفته شده است. خبری از پلاستیکهای سخت نیست و همه چیز به خوبی در کنار یکدیگر قرار داده شدهاند. هیچگونه ارتعاش و صدای ناهنجاری حتی حین عبور از جادههای نسبتا ناهموار به گوش نمیرسد. صدای پیشرانه در پرگازترین حالت نیز در حداقل قرار دارد و تنها صدای باد از ناحیه ستون A سمت راننده به گوش میرسد.
فضای کافی برای سرنشینان چه در ردیف عقب و چه در قسمت جلو یافت میشود. در ضمن شما میتوانید نسخه سه ردیفه ایکس5 را سفارش دهید که در این صورت ردیف سوم تنها مناسب استفاده گهگاه کودکان مناسب خواهد بود. اگر خواهان یک بامو فول سایز سه ردیفه هستید، بایستی منتظر مدل X7 بمانید. راحتی صندلیهای ردیف جلو میتواند بهتر باشد و حمایت جانبی صندلیهای عقب نیز کافی نیست.
حجم فضای موجود در پشت صندلیهای ردیف دوم برابر 1014 لیتر است که در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم با قابلیت تا شدن 40/20/40 این رقم میتواند تا 2172 لیتر افزایش یابد.
سامانه چندرسانهای بامو موسوم به iDrive در مدل 2018 ایکس5 ارتقا داده شده و از رابط کاربری سادهتری برخوردار گشته است. این سیستم اینک به صورت لمسی قابل کنترل است اما تاچ پد آن چندان دقیق و سریع عمل نمیکند. کیفیت سیستم صوتی مناسب است اما شما میتوانید سیستمهای مارک Harman Kardon و Bang & Olufsen را انتخاب نمایید که از کیفیت خارق العادهای برخوردار هستند. اپل کارپلی نیز در دسترس قرار داده شده است.
از جمله امکانات و تجهیزات کمکی راننده می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
مانیتورینگ نقاط کور، هشدار انحراف از مسیر، کروز کنترل، هشدار برخورد از جلو، تشخیص عابر پیاده، ترمز خودرو خودکار اضطراری، دوربین دید اطراف و چراغهای جلو از نوع LED. بهای نسخه مورد بررسی ایکس5 نیز برابر 73,445 دلار است که هنوز هزاران دلار تا نسخه فول آپشن فاصله دارد.
در پایان اگر چه این نسل از بامو ایکس5 چند سالی است که در بازار حضور دارد اما نسخه دیزل یک انتخاب مطلوب به شمار میرود. شما با انتخاب این محصول، یک کابین جادار، ساکت و بسیار راحت برای پنج سرنشین به دست خواهید آورد که مصرف سوخت آن نیز برای یک چنین ابعادی کاملاً مناسب است. ایکس5 وظیفه خود را به عنوان یک خودروی خانوادگی به خوبی انجام خواهد داد، منتهی هنگام گزینش آپشنها حتما بایستی حواستان به قیمت آنها هم باشد.