ایکس 3 قرار بود سنگ محک بامو باشد اما به سرعت در حال ارتقای مقام است. منظور چیست؟ آمار و ارقام فروش همه چیز را به شما میگوید. شرکت بامو موفق شد تا در نه ماه سپری شده از سال 2017، تعداد 32,127 دستگاه ایکس 3 را به فروش برساند. این در حالی است که فروش سری 3 در طی مدت مشابه برابر 43,215 دستگاه بوده است. با وجود فروش بیشتر سری 3، اما سمتوسوی تمایل خریداران در حال تغییر است. نرخ فروش ایکس 3 امسال در حدود 3.6 درصد رشد داشته اما این آمار برای سری 3 معادل منهای 18.6 درصد است که چندان هم غیرمنتظره نیست، چراکه در سال 2016 نرخ فروش سری 3 شاهد کاهش 25.5 درصدی نسبت به سال قبل بود، درحالیکه ایکس 3 طعم شیرین رشد قابلملاحظه 38.4 درصدی را تجربه میکرد. مرکز ثقل بامو در حال تغییر است.
بنابراین نسل سوم بامو ایکس 3 یک محصول پر اهمیت برای خودروساز باواریایی است. این شرکت انتظار دارد تا بهزودی بامو ایکس 5 جایگاه خود بهعنوان محبوبترین SUV ساخت بامو را تقدیم برادر کوچکترش ایکس 3 نماید. کمپانی آلمانی تصمیم گرفته تا با افزودن خطوط تولید ایکس 3 جدید در آفریقای جنوبی و چین به صف کارخانههای کنونی در کارولینای جنوبی و اسپارتانبورگ، ظرفیت تولید این محصول استراتژیک خود را تکمیل نماید. ایکس 3 جدید کمی بزرگتر و جادارتر از نسل قبل است. کیفیت رانندگی با آن گویی به بلوغ کاملتری رسیده و کابین سرشار از فناوری آن ساکتتر از قبل شده است؛ در تماس با جاده کاملاً خونسرد و متشخص به نظر میآید. شما اینک میتوانید به این محصول لقب شوالیه پیروزیبخش بامو را اعطا نمایید. ماه آینده نخستین ایکس 3 ها وارد نمایندگیهای بامو در ایالاتمتحده خواهد شد. در آغاز دو مدل در دسترس خواهند بود؛ یکی ایکس 3 xDrive 30i مجهز به پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ که قادر به تولید 248 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن-متری است که برچسب قیمت 43,445 دلاری آن را نسبت به مدل M40i با بهای 55,295 دلار متمایز مینماید.
مدل M40i نخستین ایکس 3 با نشان M است که به پیشرانه l-6 توربوشارژ با حجم 3 لیتر تجهیز شده است. توان خروجی این موتور برابر 355 اسب بخار و گشتاور تولیدی توسط آن معادل 500 نیوتن-متر است. همچنین نسخه دیزلی موسوم xDrive 30d نیز در اوایل سال 2018 به خط مقدم جبهه بامو در آمریکای شمالی خواهد پیوست. در ساخت ایکس 3 جدید از معماری موسوم به KLAR که با خودروهای سری 5 و سری 7 مشترک است، بهره برده شده است. در مقایسه با نسل قبلی، ایکس 3 جدید در کلیه ابعاد گسترش داشته و معادل 5.08 سانتیمتر افزایش طول، 1.27 سانتیمتر افزایش عرض و 5.59 سانتیمتر افزایش فاصله بین محورها را تجربه نموده است. طراحی ظاهری این خودرو با توجه به خطوط نرمتر، بسیار رضایتبخشتر از نسل قبل است، بهویژه که از چرخهای 19-20 اینچی استفاده شده و ضریب درگ آن نیز 0.29 است.
در داخل کابین نسل قبلی بوی ارزانی به مشام میرسید اما کابین خودروی جدید، درست در مسیر مقابل گام برداشته و عناصر تجملی بسیاری در آن چشمها را نوازش میدهند؛ از رنگها و مواد باکیفیت گرفته تا سختافزار دیجیتال داشبورد که بهوضوح آن را از مدلهای گرانقیمت سری 7 و سری 5 به ارث برده است. صفحه نمایشگر 10 اینچی در وسط داشبورد فرمانروایی میکند. بر طبق ادعای کمپانی آلمانی، این نمایشگر بزرگترین از نوع خود در این سگمنت خودرویی است که به چهار طریق لمسی، اشارهای، صدا و کنترلر آی درایو، قابل بهکارگیری شده است. حجم فضای مخصوص حمل بار در قسمت پشت صندلیهای عقب در حدود 813 لیتر است که با خواباندن صندلیها این حجم تا 1775 لیتر گسترش مییابد.
شرکت بامو مدل M40i را بهعنوان یل خطوط تولید ایکس 3، طراحی و خلق نموده است. علاوه بر پیشرانه قدرتمند شش سیلندر، از ترمزهای بزرگتر و توانمندتر سری M بعلاوه رینگهای 19 اینچی بهجای گونه 18 اینچی، سیستم تعلیق اسپرت تر و سامانه فرمان کالیبره شده در این خودرو استفاده شده است. تفاوتهای ظاهری این مدل با نسخه معمولی نیز به ظاهر تهاجمیتر و رکابهای جانبی متفاوت به اضافه نشان M باز میگردد. سیستم تعلیق مورد بازنگری قرار گرفته و فنرهای جلو به میزان 5 درصد سفتتر شده است. این رقم برای فنرهای عقب به 8 درصد میرسد. M40i بهویژه در حالت اسپرت پلاس بسیار سریع است. بازه زمانی مورد نیاز برای ثبت رکورد 0 تا 96km/h برابر 4.6 ثانیه است و ریست تنظیمات مرتبط با محدودیت سرعت، موجب افزایش سرعت نهایی این خودرو از 209 به 250km/h میشود. چسبندگی این خودرو در مسیرهای پیچدار بسیار مطلوب بوده و ایکس 3 آنها را با نشاط و پرقدرت پشت سر میگذارد.
گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز هوشیار و پاسخگو به نظر میرسد اما استفاده از شیفترها حس مطلوبتری در دل راننده پدید میآورد. غربیلک فرمان اسپرت کمی ضخیم و زبر احساس میشود که موجب میشود تا فکر کنید دستکش بوکس به دست کردهاید. همچنین واکنش آن در حالت اسپرت بهطور متناقضی کندتر از ایکس 3 معمولی است که باعث میشود تا ما فرمان مدل معمولی را بیشتر قبول داشته باشیم. در کل توصیه میکنیم اگر به دنبال سرعت و شتاب بالا نیستید، حتماً مدل معمولی ایکس 3 را برای مصارف خانوادگی انتخاب نمایید