در سال 2014 شرکت BMW نسل دوم SUV کوپهٔ خود یعنی X6 را معرفی کرد. خودرویی اسپرت و با وقار که از سال 2008 تا کنون دل هر جوانی را درگیر خود کرده است. نسخهٔ X6 M50d دارای یک پیشرانهٔ دیزلی قدرتمند است و البته برای کسانی که در ایالاتمتحده ساکن هستند دستنیافتنی خواهد بود، و این روند همچنان تا سال 2015 بدین شکل ادامه خواهد داشت. نسخهٔ X6 استاندارد احتمالاً در سه ماههٔ چهارم سال جاری به ایالاتمتحده وارد خواهد شد.
X6 برای ارتقاء نسل دوم خود باید از X5 تشکر کند چراکه پلت فرم اصلی را از X5 به ارث برده است، و به همین دلیل ابعاد و اندازهٔ X6 جدید برای فضای داخلی بیشتر کمی بزرگتر از قبل شده است.
X6 M50d از یک پیشرانهٔ دیزلی با دو توربوشارژر استفاده میکند. قدرت خروجی 381 اسب بخار و گشتاور خیرهکنندۀ 740 نیوتن متر، این غول 2.1 تنی را فقط در مدت 5.1 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت میرساند.
با این حال، ضمن قدرت و شتاب فوقالعاده، و وزن سنگین، مصرف سوختی برابر با یک خودروی کوچک شهری دارد و در آزمونهای مصرف سوخت اروپا با کسب رقم 5.49 لیتر در 100 کیلومتر جایگاه بسیار خوبی در بین خودروهای هم رده دارد.
نمای خارجی
بدنه جدید نیز لایق نامX6 است، به زوایا و خطوط برجستهٔ بدنه توجه بیشتری شده است و ظاهر خودرو را بسیار تهاجمیتر از قبل ساخته است؛ چراغها به جلوپنجرهٔ مشبک شش پرّه وصل شدهاند. دریچههای بزرگ هوا بر روی سپر به همراه جلوپنجرۀ بزرگ، منبع تغذیهٔ هوای سرد به موتور دیزل X6 بهحساب میآیند.
مشخصات جانبیX6 کمتر دراماتیک است، تقریباً در هر اینچ از بدنه دارای خطوطی است که به X6 شخصیت بخشیده است. در زیر دستگیرههای درب عقب، یک خط منحنی بسیار برجسته قرار دارد که به چراغهای عقب منتهی شده است و ویژگی جالبی به نظر میرسد. در قسمت انتهایی خودرو پنجرهها بهمراتب کوچکتر میشوند و سقف معروف شیبدار نیز در کنار خطوط بدنه هماهنگی خوبی برقرار کرده است.
در پشت خودرو نیز همه چیز آنطور که باید باشد سر جای خود قرار دارد، چراغهای بزرگ عقب LED هستند و یادآور مدل M6 میباشند، سپر دو رنگ جدید که یک جفت اگزوز بزرگ کرومی را در خود جای داده است نیز وقار خاصی به پشت X6 بخشیده است.
رینگهای جدید 19 و 20 اینچی آلومینیومی نیز در زیر پای X6 خودنمایی میکنند. همچنین دیسکهای ترمز بزرگتر از نسل قبل شدهاند که در جلو 385 میلیمتر و در عقب 345 میلیمتر قطر دارند.
داخل کابین
در کابین X6 جدید نیز تجدیدنظر شده و ارگونومی داشبورد بهروز تر و مدرنتر از قبل میباشد. صفحه نمایش بزرگ اعلانات و سرگرمی، همچنان در بالای نوار تیره رنگ داشبورد قرار دارد و دکمههای فیزیکی زیادی نیز در کنسول مرکزی جا گرفته است. دستهٔ دنده هم با لهجهٔ آشنا به چشم میخورد و با توجه به این که خودرو مجهز به سیستم iDrive است با نشانههایی خاص، بر روی آن علامتگذاری شده است. در مدل M پوشش صندلیها از چرم مخصوص آلکانترا میباشد، مرکز غربیلک فرمان نازکتر و اسپرت تر از نسخهٔ استاندارد است و دارای یک حلقهٔ ضخیم با پوشش چرم است که پدالهای تعویض دنده در پشت آن نیز خودنمایی میکنند.
خصیصهٔ جالبی که در طراحی داشبورد به چشم میآید، دریچههای تهویهٔ جدید با خروجی دوگانهٔ هوا هستند، و علاوه بر اینکه زیبایی منحصربهفردی به کابین بخشیدهاند، در هدایت جهات مختلف هوا، بسیار عملی هستند.
فنی و عملکرد
پیشرانهٔ X6 M50d در حال حاضر قدرتمندترین موتور دیزل ساخت BMW است. یک شش سیلندر خطی دیزل، به حجم 3.0 لیتر است که توسط توربوشارژر دوقلو تغذیه میشود.
سیستم سوخت Common-Rail با انژکتور پیزو، سوخت را در فشار شگفتانگیز “31.908 psi” به محفظهٔ احتراق میرساند. قدرت این دیزل، 381 اسب بخار و گشتاور عظیم 740 نیوتن متر با یک گیربکس هشت سرعته Steptronic اسپرت، از طریق سیستم xDrive، به چهار چرخ منتقل میشود. نتیجهٔ این عمل شتاب 0-100 فوقالعادۀ 5.1 ثانیه میباشد و حداکثر سرعت نیز در 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است. میانگین مصرف سوخت این نسخه نیز بین 5.5 تا 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است و در هر کیلومتر 174 گرم گازCO2 تولید میکند. حس واقعی و لذت رانندگی را در نسل دوم X6 میتوانید پیدا کنید، خودرو از چابکی و تعادل بسیار بالایی برخوردار است. گیربکس هشت سرعته Steptronic، سیستم xDrive، دیسک ترمز چهارچرخ، سیستم تنظیم شاسی، طراحی بدنهٔ آئرودینامیک و بهینهسازی شده همگی از مزایای نسل دوم این SUV جذاب است.
آپشن سیستم تعلیق تطبیقی نیز برای این مدل قابل سفارش است که با استفاده از آن میتوانید کنترل عملکرد دینامیکی بدنه را در دست بگیرید و همچنین میتوانید قدرت و گشتاور را بین چرخهای عقب توزیع نمایید. همچنین سه حالت Comfort، Sport و Spotrt + را در دسترس دارید که در حالت Sport و Sport + پاسخ فرمان به حرکت دستان شما به طرز چشمگیری سریع میشود، سیستم تعلیق سفتتر شده و حس اسپرت را بهخوبی هر چه تمامتر به شما القاء میکند. لذا میتوانید بسته به نیاز، بین این دو حالت رانندگی سوئیچ کنید. همچنین برنامهریزی حالت Comfort یا راحت، دوباره صورت گرفته و به لطف سیستم تعلیق بادی و فرمان برقی، سعی در مهیا نمودن یک سواری بسیار نرم و لذتبخش را دارد.
سیستم جدید در پکیج M که در X6 جدید بکار گرفته شده است قابلیت تشخیص نیرو لازم بر چرخ مورد نظر است، به عبارت دیگر، این سیستم، به منظور افزایش پویایی و عملکرد خودرو در پیچها و عدم وقوع Understeer، قدرت را بر آن چرخی وارد میکند که نیاز دارد تا تعادل خودرو را در سر پیچها حفظ کند. شاسی X6 M50d نیز دوباره طراحی شده است و به لطف سیستم تعلیق بادی جدید کنترل خودرو را حتی در شرایط سخت و خاص متعادل نگه میدارد.
قیمتگذاری
BMW هنوز اخبار مربوط به قیمتگذاریSUV جدیدش را منتشر نکرده است، ولی انتظار میرود برچسب قیمتی بین 80.000 دلار تا 90.000 دلار را بر پیشانیM50d جدید ببینیم. باید تا اواخر سال جاری برای روشن شدن قیمت نسل دوم X6 صبر کنیم.
نتیجهگیری
X6 M50d یک خودروی اسپرت به تمام معناست، خودرویی جذاب، جوانپسند، شیک و مدرن است که لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی را نیز در قالب یک SUV کوپه به شما ارائه میدهد. گزینههایی چون: بدنهٔ کوپه و منحصربهفرد، سیستم تعلیق اسپرت بادی جدید، موتور دیزلی توانمند با گشتاور فوقالعاده و عملکرد بالا، گیربکس هشت سرعته جدید، سیستم توزیع خودکار نیروی چرخها بر سر پیچها و … همگی نشان از یک خودروی مدرن، کارآمد و هیجانی هستند.
اگر برای خرید بین یک کوپهٔ لوکس و یک SUV قدرتمند گرفتار شدهاید، و اگر در آمریکا زندگی نمیکنید، و اگر توان پرداخت مبلغ 90.000 دلار را دارید، پیشنهاد ما به شما BMW X6 M50d مدل 2015 است.