بی ام و 530i در برابر بی ام و 530e

این روزها خودروسازان به ندرت سرعت، قدرت یا کارایی را تبلیغ می‌کنند. همه‌چیز درباره‌ی مصرف سوخت، راندمان و دوستی با محیط‌زیست است؛ بنابراین ب‌ام‌و نیز برای زنده ماندن در این دنیا باید خود را با شرایط وفق دهد. به همین منظور این شرکت آلمانی بیش از گذشته خودروهای پلاگین هیبریدی را پیشنهاد می‌کند و هر مدلی در کنار خود نسخه‌ی پلاگین هیبریدی نیز دارد؛ اما چیزی که باید بدان اشاره کرد این است که نسخه‌های پلاگین هیبریدی به اندازه‌ی برادران خود با پیشرانه‌ی کوچک‌تر کارا و کم‌مصرف نیستند. ما این موضوع را درباره‌ی 530i و 530e می‌بینیم. هر دو خودرو بهای تقریباً یکسانی دارند اما کدام‌یک برای خرید گزینه‌ی بهتری است؟

برای شروع باید بگوییم ب‌ام‌و 530i مدل پایه‌ی سری 5 در آمریکا به شمار می‌رود البته مستحضر هستید که برخی مدل‌ها با پیشرانه‌های دیزلی کوچک‌تر در اروپا عرضه می‌شوند. 530i دارای پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربوی جدید B48 است که به‌صورت استاندارد به گیربکس 8 سرعته اتوماتیکی متصل شده است. خودرو به‌صورت استاندارد نیرو را چرخ‌های عقب منتقل می‌کند اما به‌صورت سفارشی می‌توان سیستم xDrive را نیز سفارش داد. این پیشرانه توانایی تولید قدرت 248 اسب بخاری و گشتاور 350 نیوتون متری را دارد. 530i ظرف مدت 6 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد و البته بسته به انتقال نیرو به چرخ‌ها این عدد در حد دهم ثانیه متغیر است. ب‌ام‌و ادعا می‌کند این خودرو در هر صد کیلومتر 6.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند.

اگر خواهان مدلی هیبرید هستید باید ب‌ام‌و 530e iPerformance را انتخاب کنید که کمی گران‌تر است اما تنها چند هزار دلار اختلاف بین دو خودرو وجود دارد. این خودرو نیز از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربو استفاده می‌کند اما تنها قدرت 180 اسب بخاری و گشتاور 291 نیوتون متری دارد. این پیشرانه به واحدی الکتریکی با قدرت 95 اسب بخاری متصل شده است. در مجموع خروجی کل سیستم قدرت 248 اسبی و گشتاور 420 نیوتون متری است.

ب‌ام‌و ادعا می‌کند 530e شتاب 6.1 ثانیه‌ای دارد. فکر می‌کنیم به لطف سیستم چهارچرخ محرک و گشتاور آنی پیشرانه‌ی الکتریکی این شتاب بهبود یابد. ب‌ام‌و همچنین ادعا می‌کند این خودرو مصرف سوخت 117 MPGe دارد که ما هنوز به‌طور کامل نمی‌دانیم این میزان چگونه محاسبه می‌شود. ما در مدل 740e هیبرید مصرف سوخت ترکیبی 11.7 لیتری را دیدیم بنابراین این خودرو مطمئناً عملکرد بهتری خواهد داشت.

هر دو خودرو مصرف سوخت بسیار مشابهی دارند اگرچه که 530e قوای محرکه‌ی هیبریدی را یدک می‌کشد. وزن اضافه شده و اسب بخار کمتر باعث می‌شود تا این قوای محرکه کمی بیشتر و سخت‌تر کار کند. به علاوه اگر رانندگی نرم و آرامی داشته باشید می‌توانید از مصرف سوخت کمتر مدل‌های هیبریدی تا حدی بهره‌مند شوید. اگر همانند راننده‌ای عادی باشید این خودروها عموماً مصرف سوخت بهتری نسبت به پیشرانه‌های بنزینی کوچک‌تر ندارند. هرچند این قابلیت را دارند که در مسافت‌های کم به‌صورت تماماً الکتریکی مورداستفاده قرار بگیرند. ب‌ام‌و اعلام کرده 530e در حالت تمام الکتریکی محدوده‌ی حرکتی 45 کیلومتری دارد.

ب‌ام‌و 530i احتمالاً هندلینگ بهتری دارد چراکه وزن آن کمتر است. وزن کمتر این خودرو به 530i اجازه می‌دهد تا دینامیک رانندگی تند و تیزتری داشته و سریع‌تر لاین رانندگی خود را تغییر دهد؛ بنابراین به احتمال زیاد این خودرو کارایی بالاتری نسبت به برادر هیبریدی خود دارد.

در کل انتخاب بین این خودرو کاری آسانی نیست. هر دو خودرو بهای تقریباً یکسانی دارند و همچنین کارایی و مصرف سوخت مشابهی را بر جای می‌گذارند. ب‌ام‌و 530e در حالت تمام الکتریکی محدوده‌ی الکتریکی تقریباً مناسب و البته تصور پاک‌تری داشته درحالی‌که 530i هندلینگ و دینامیک بهتری داشته و ارزان‌تر است. اگر نظر ما را بخواهید،530i انتخاب بهتری است زیرا خالص‌تر بوده اما قطعاً برادر هیبریدی نیز نظر خریدارانی را که خودروی سبزتری می‌خواهند را به خود جلب خواهد کرد.

همچنین ببینید

زورآزمایی ژرمن‌های لوکس: ب‌ام‌و M760i در برابر پورشه پانامرا توربو

اگر مالک یک سوپرکار جذاب بوده و می‌خواهید برای زمستان آن را در گاراژ گذاشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد بی ام و