تاریخچه بی ام و سری 5

اولین BMW سری 5 یعنی مدل 1500، “کلاس جدید” نامیده شد و برای اولین بار در سال 1961 معرفی شد. این مدل اولین خودروی اندازه متوسط و 4 درب آلمانی بود که شاسی اسپرت و چابک و موتور قدرتمندی داشت و در عین حال خودرویی مناسب برای 5 سرنشین بود.

مدل‌های هم‌ریشه‌ی BMW عبارت بودند از: 1800، 1600، 2000 و 2000tii که تولید این مدل‌ها تا سال 1972 ادامه یافت. در اواخر تولید این مدل‌ها، “کلاس جدید” موفق‌ترین مدل BMW بود.
در سال 1972، تولید سری 5 با مدل‌های 520 و 520i آغاز شد. طراحی خارجی و داخلی جدید، ویژگی ایمنی غیرفعال بهبود یافته و همچنین استفاده ی وسیع از تکنولوژی‌های جدید، سری 5 را به عنوان نسل جدیدی از خودروها مطرح نمود.

مدل‌های جدیدتر سری 5 نام‌های 525،528،520،530 و 535 را به خود اختصاص دادند و به سرعت چشم‌انداز آینده ی BMW را ترسیم کردند. هنگامی که این نسل از سری 5 به اواخر تولید خود در سال 1982 رسید، تولید خودروهای BMW در این کلاس بیش از پیش افزایش پیدا کرده بود.

در سال 1985، BMW تولید مدل 524td را آغاز کرد. مدلی با موتور دیزل که کارایی دینامیکی و سواری نرم از مشخصه‌های بارز آن بود. در سال 1988، مدل M5 با 256 اسب بخار قدرت برای اولین بار در آمریکا معرفی شد. این مدل می‌رفت تا یکی از سریع‌ترین سدان های جهان باشد. در همان سال، سری 5 جدید یعنی مدل 535i با شاسی برگرفته شده از سری 7 در مرکز توجهات قرار گرفت و یکی از موفق‌ترین محصولات در تاریخ خودروسازی BMW شد.

در سال 1995، سری 5 سدان در همه ابعاد خود رشد کرد. در سال 1997، BMW مدل حفاظتی 540i را معرفی کرد که اولین مدل استاندارد از این گونه خودروهای امنیتی در آلمان بود.

در سال 2004، BMW طراحی جدید و انقلابی خود را برای جایگزینی با مدل E39 معرفی کرد. این مدل چیزی نبود جز E60! طراحی این مدل در ابتدا با انتقادهای فراوانی از سوی هواداران وفادار BMW مواجه شد اما زمانی که این مدل در حال ترک خط تولید بود، تبدیل به محبوب‌ترین سری 5 تا آن زمان شد!

سری 5 همیشه بالاترین استانداردها را دارا بوده و اغلب به عنوان یک سنگ محک برای مقایسه با سایر خودروها در این کلاس بوده است. در سال 2010، سری 5 جدید کد F10 را به خود اختصاص داد و موفقیت‌های BMW را ادامه‌دار کرد. این خودرو توسط آدریان فن هوی دونک طراحی شده است که دارای همان سنت همیشگی BMW یعنی طراحی سنتی و جلوپنجره ی کلیوی شکل است. بهینه‌سازی‌های این مدل نسبت به مدل E60 شامل سیستم تعلیق با بازوی کوتاه در جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب است. طراحی داخلی خلاف معمول BMW در مدل E60 در این مدل تا حدی تعدیل و اصلاح شده و کنسول مرکزی نسبت به راننده زاویه‌دار شده است. بسیاری از گزینه‌های انتقال قدرت در این مدل بدون تغییر از E60 به ارث رسیده‌اند. F10 جدید در آمریکای شمالی با گیربکس 8 سرعته ی جدید ZF عرضه می‌گردد.

همچنین ببینید

نسخه‌های دیفرانسیل جلوی ب‌ام‌و X2 و X3 در راه آمریکا

ب‌ام‌و بی سر و صدا از X2 sDrive28i دیفرانسیل جلو مدل 2018 در آمریکا پرده‌برداری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد بی ام و