هیولایی از باواریا: نسل جدید بی ام و M5

پس از انتشار تیزرها، تصاویر جاسوسی و افشای تصاویر، سرانجام نسل جدید ب‌ام‌و M5 به‌طور رسمی رونمایی شد. این سوپرسدان باواریایی به نسخهٔ بروز شدهٔ پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربوی نسل قبلی مجهز شده که توانایی تولید قدرت چشمگیر 600 اسب بخار را در بین دورهای 5600 تا 6700 rpm و 750 نیوتن متر گشتاور را دارد. این اعداد افزایش قابل‌توجهی را نسبت به قدرت 575 اسب بخاری و گشتاور 677 نیوتن متری نسل قبلی نشان می‌دهند.

با این قدرت بیشتر، نسل جدید M5 می‌تواند ظرف تنها 3.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است اما در صورت سفارش پکیج آپشنال M، این محدودیت حذف شده و M5 می‌تواند به حداکثر سرعت 305 کیلومتر در ساعت برسد. موتور هشت سیلندر این ماشین نیز در کنار یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک M استپ‌ترونیک با سه حالت رانندگی سفارشی کارا، اسپرت و اسپرت پلاس قرار گرفته است.

اما بزرگ‌ترین تغییر نسل جدید M5 تجهیز آن به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive است. البته در این سدان اسپرت نیز همانند رقیب مستقیمش یعنی مرسدس-آام‌گ E63 S، می‌توان سیستم چهارچرخ محرک را با فشردن یک دکمه تغییر داده تا تمامی نیرو به چرخ‌های عقب انتقال یابد چراکه این سیستم دارای حالات مختلف 4WD، 4WD Sport و 2WD بوده و حتی توانایی خاموش کردن سیستم کنترل ثبات را هم دارد؛ بنابراین M5 جدید همچنان سیستم انتقال قدرت سنتی دیفرانسیل عقب را هم ارائه می‌کند. علاوه بر این، سیستم XDrive به دیفرانسیل فعال M نیز مجهز شده است.

در طراحی بیرونی نسل جدید M5 اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، شگفتی چندانی وجود ندارد ولی بااین‌حال استایل آن مانند دیگر خودروهای M ب‌ام‌و تغییراتی را تجربه کرده تا از دیگر اعضای خانوادهٔ سری 5 متمایز گردد. در نمای جلویی M5 جدید، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل ب‌ام‌و به رنگ مشکی با قاب کرومی به همراه سپر جدید تهاجمی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر دیده می‌شود. در نمای جانبی نیز رینگ‌های مشکی-نقره‌ای و کالیپرهای ترمز طلایی‌رنگ از موارد قابل‌توجه هستند درحالی‌که در عقب دیفیوزر مشکی‌رنگ با چهار سر اگزوز به همراه اسپویلر ظریفی در لبهٔ درِ صندوق بار به چشم می‌خورد.

رینگ‌های این سوپرسدان آلمانی به‌صورت استاندارد 19 اینچی هستند اما امکان سفارش رینگ‌های 20 اینچی با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ هم وجود دارد. علاوه بر این، خریداران می‌توانند دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی را هم برای M5 سفارش دهند که وزن کلی خودرو را 23 کیلوگرم کاهش می‌دهد. درحالی‌که وجود سیستم چهارچرخ محرک در M5 جدید موجب نگرانی‌هایی در مورد افزایش وزن آن شده بود، به لطف استفاده از پلیمرهای تقویت‌شده با فیبر کربن در سقف و بدنهٔ آن، وزن ماشین به 1855 کیلوگرم رسیده است که حدود 90 کیلوگرم کمتر از وزن 1945 کیلوگرمی نسل قبلی است.

در کابین M5، قسمت‌هایی مثل غربیلک فرمان M اسپرت، صندلی‌های اسپرت چرمی Merino و تریم آلومینیومی، احساسی حتی اسپرت‌تر بدان بخشیده‌اند. علاوه بر این، در بخشی از غربیلک فرمان و کنسول مرکزی نیز طرح فیبر کربنی با تریم قرمزرنگ کار شده است درحالی‌که در کنار صفحه‌نمایش بزرگ مرکزی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، یک نمایشگر سربالا نیز وجود دارد. برای این خودرو آپشن‌های فراوانی هم قابل سفارش است که یکی از آن‌ها صندلی‌های چندمنظورهٔ M جدید است که گفته شده حمایت جانبی بهتری را ارائه می‌کنند.

همچنین ببینید

نسل جدید ب‌ام‌و M3، سبک‌تر و قوی‌تر

بر پایه‌ی خبرهای منتشر شده، ب‌ام‌و در نسل‌های بعدی M3 و M4 از پیشرانه‌ای قوی‌تر، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد بی ام و